Waarom we (altijd) vitamine D zouden moeten bijslikken


De afgelopen maanden is de vitamine D (3) oftewel cholecalciferol, volop in het nieuws geweest. Er zijn dan ook al veel blogs over geschreven, vooral over hoe vitamine D helpt tegen het Covid-19 virus. Daar ga ik nu dus niet verder over schrijven. Maar deze vitamine doet nog veel meer dan dat. Eigenlijk zouden we altijd vitamine D bij moeten suppleren, zoals dat zo mooi heet.

Vitamine D is een ‘ vitamine’ welke onder invloed van zonlicht door onze huid wordt aangemaakt. Het is dus eigenlijk niet echt een vitamine maar meer een hormoon, omdat het door ons lichaam zelf kan worden aangemaakt. Echter doordat we veel binnen zijn, bedekkende kleding dragen of ons goed insmeren (vanaf factor 15 wordt er al geen vitamine D meer aangemaakt) en we ver van de evenaar wonen is de blootstelling van onze huid aan zonlicht gerust gering te noemen. In de zomer zouden sommige mensen best een hoop vitamine D aan kunnen maken maar dit wordt een ander verhaal zodra het herfst en winter is.





Suboptimale vitamine D status

Om gebreken als rachitis ( bot vergroeiingen) en osteoporose te voorkomen is een minimale vitamine D status van 30 nmol/L in het bloed nodig. Dit is dan ook een landelijke richtlijn. Echter, een optimale vitamine D status is 70-80 nmol/L. Bij deze waardes kan de vitamine optimaal zijn werk doen en vult het niet alleen de tekorten aan.

Uit talloze studies is gebleken dat veel mensen een te lage status hebben, zelfs lager dan 20 nmol/L.

Wat merk je van een tekort?

  • aspecifieke klachten, als lage rugpijn, vermoeidheid, spierpijn

  • bloedend tandvlees

  • krachtverlies

  • pijn in gewrichten

  • concentratie problemen

Een optimale status bereik je helaas niet alleen door veel vette vis en eieren te eten of door veel buiten in de volle zon te zijn. Voor de meeste mensen is het ook nodig om dagelijks een orale dosis D3 te nemen van tenminste 20-25 mcg/d. Dit komt neer op 800 tot 1000IE. Ouderen, zwangere vrouwen of lacterende vrouwen moeten zelfs meer tot zich nemen, 50 mcg/d.(2000IE) Je hoeft niet snel bang te zijn voor een overdosering, vitamine D3 wordt pas toxisch bij doseringen van 250 mcg/d.


Werking

Er is nu bewijs dat vitamine D werkt tegen Corona, maar wat doet deze vitamine allemaal nog meer?

  • helpt bij het behoud en opbouw van gezonde botten en tanden

  • zorgt voor opname van calcium en fosfor

  • helpt bij je weerstand

  • heeft invloed op de werking van spieren

  • reguleert het functioneren van cellen in het gehele lichaam

  • ondersteund bij de glucosehuishouding

  • heeft invloed op de hersenstofwisseling

  • ondersteund bij de vruchtbaarheid

Ook is er steeds meer wetenschappelijk bewijs dat een goede vitamine D status bijdraagt aan preventie van veel chronische ziekten. Verbetering van de vitamine D status zorgt zelfs voor een hogere levensverwachting..! Suppletie van vitamine D (gemiddeld 10-20 mcg/d) wordt geassocieerd met afname van de totale sterftecijfers.

Het loont dus de moeite om ervoor te zorgen dat je vitamine D status op peil is.


Suppletie

Als we naar voeding kijken zijn er twee soorten vitamine D. Plantaardig, (D2) vooral te vinden in paddenstoelen en gist. En dierlijk (D3) vooral te vinden in vette vis en eieren. De dierlijke versie lijkt het meeste op onze eigen en is ook het effectiefste en krachtigste.

Vitamine D is een vet oplosbare vitamine, dit houdt in dat het een vet nodig heeft om opgenomen en vervoerd te worden in het lichaam. Zorg er dus voor dat wanneer je een supplement koopt, dat het er één op oliebasis is.

Meten is weten, mocht je je exacte vitamine D status willen weten, is het mogelijk om een onderzoek aan te vragen via de huisarts, maar het kan ook simpeler door testpakket met een vingerprik. Dan weet je binnen een paar dagen hoe het met jouw status gesteld is. Als je dan besluit om vitamine D te gaan aanvullen let er dan vooral op dat het een pure vorm is. Geen tablet met heel veel hulpstoffen en een klein beetje vitamine D.

4 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven