Micro voedingsstoffen zink en selenium

Als er een verkoudheid rondwaait heb jij hem ook te pakken. Een kindje op school is grieperig en vervolgens is de hele klas grieperig. Normaal??

Ten dele is dit normaal. Vooral kleine kinderen moeten nog afweerstoffen ontwikkelen tegen bepaalde verkoudheden en griepvirussen. Maar het is niet nodig dat ze bij elk virusje in de lappenmand liggen. En volwassenen al helemaal niet.


Ook in de strijd tegen het corona virus is een gezonde weerstand van groot belang.

Veel mensen hebben een verzwakt immuunsysteem door een gebrek aan zink.


Onlangs is er een onderzoek naar buiten gekomen waaruit blijkt dat er vaak een gebrek is aan zink en selenium in het bloed bij patienten die ernstig ziek zijn door het Covid virus. Begrijp me goed, hiermee wordt niet gezegd dat je niet ziek kan worden door een (Corona) virus indien je een gezond zink en selenium gehalte in je bloed hebt, maar wel dat bij mensen die ernstig ziek zijn, in elk geval wel een te lage waarde aan zink en selenium gevonden is. Mensen die minder ziek werden van Covid, hadden in de meeste gevallen een hogere waarde. Ik heb dit uiteraard even gecheckt, zie hieronder een link naar een artikel.


Het is fijn dat er onderzoek naar gedaan wordt, want of het nou om covid gaat of om een ander virus, het blijkt dus dat micro voedingsstoffen zoals zink en selenium een belangrijke rol spelen bij het in stand houden van onze weerstand tegen deze virussen.


Wanneer je zwanger bent, is de weerstand automatisch wat lager, daarom is het extra belangrijk om goed op je voeding te letten.


Zink speelt tijdens de zwangerschap ook een grote rol bij de hersenontwikkeling van kindjes.


Een gebrek aan het mineraal zink uit zich onder meer door een gebrek aan eetlust, lusteloosheid en een verminderde wondgenezing. Bij kinderen uit het zich ook door een vertraging in de groei.

Ook problemen met nagels, zoals witte vlekjes op de nagels of broosheid zijn ook een uiting van een tekort aan zink.

Zink en koper zijn elkaars tegenhangers, daarom is het altijd belangrijk om deze twee samen te nemen. Wanneer je dit niet doet is de kans aanwezig dat de balans verstoord is.

Zink wordt helaas niet opgeslagen in ons lichaam, daarom is het van belang dat onze dagelijkse voeding voldoende zink bevat.


Ook selenium speelt een grote rol bij je weerstand. Selenium is tevens een belangrijk onderdeel in de ontgifting in ons lichaam en heeft het een belangrijke functie bij het aanmaken van schildklierhormonen. Tijdens de zwangerschap is de seleniumstatus van de moeder belangrijk voor de cognitieve ontwikkeling, de taalontwikkeling en de motoriek van het ongeboren kindje.


Vitamine E versterkt de werking van zink en selenium.


Zink is vooral te vinden in vlees, vis, eieren, groentes, zaden, volkoren granen en noten, met name in pecannoten.

Para-noten (die hele grote) zijn een enorme bron van selenium. Let er op dat je hier niet meer dan 2 per dag van eet.


Mijn advies in deze is om altijd een goede multivitamine te gebruiken en gevarieerd te eten.. Daar zit al bovenstaande in. Maar wanneer er een virus rondwaait of je voedingspatroon even wat minder gevarieerd is, kan het verstandig zijn om extra zink (en evt koper) in te nemen.


Wanneer je foliumzuur gebruikt is je behoefte aan zink nog groter. Voor de zwangeren onder ons is het dus verstandig om de zink inname te verhogen.


De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zink is min 10 mg en max 50 mg per dag.

Voor selenium is dit min 100mcg en max 700 mcg per dag.


* https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33458853/

24 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven